Flowertrucksissa tehtiin yhtiön historiaa, kun ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto lähti liikenteeseen 23. joulukuuta. Kaasuvetureita on lähiviikkoina tulossa liikenteeseen kaksi lisää.
Kaasuveturit vähentävät polttoainekustannuksia ja ilmanpäästöjä. Kaasukäyttöiset vetoautot päästävät lähes pelkästään vain hiilidioksidia, ja sitäkin 20 prosenttia vähemmän kuin vastaava dieselauto.
Kaasuveturit ovat osa yrityksemme kunnianhimoista tavoitetta olla ympäristövastuullisten kuljetusyritysten eturintamassa, sanoo toimitusjohtaja Pasi Ruokostenpohja.
Iveco AS440ST/FP käyttää polttoaineena LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. Täydellä tankilla sen käyttösäde on jopa 1 600 kilometriä. Keski-Euroopassa, jossa Flowertrucks pääsääntöisesti liikennöi, on varsin kattava tankkausverkosto.
Aika ja kokemukset tankkauksesta, huoltotarpeista ja -kustannuksista kertovat investoinnin kannattavuuden. Tässä vaiheessa meille on kuitenkin tärkeintä, että otamme käyttöön vähäpäästöisempää kalustoa, joka soveltuu käyttöömme, Ruokostenpohja kertoo.
Flowertrucksin kaasuveturin erottaa sen valkoisesta pohjaväristä, kun yrityksen muut autot ovat hopeanharmaita.