Kun tavaroita ja elintarvikkeita, esimerkiksi tomaatteja, kuljetetaan viljelijältä kauppoihin Suomeen, niitä liikutetaan monta kertaa matkan aikana.
Tomaattien reitti suomalaiseen ruokapöytään voi olla esimerkiksi tällainen:
- Espanjalaiselta tomaatinviljelijältä tomaatit kuljetetaan lajitteluun ja pakkaamoon paikallisella logistiikalla.
- Pakkaamosta tomaatit noutaa rekka-auto ja kuljettaa ne välivarastoon Hollantiin.
- Tässä kohtaa ketjua tulee Flowertrucks mukaan. Otamme tomaatit kyytiin Hollannista ja kuljetamme ne Saksan kautta lautalla Suomeen asiakkaidemme keskusvarastoille Uudellemaalle.
- Keskusvarastoilta tomaatit kuljetaan edelleen kaupan yksiköihin ympäri Suomen
- Loppukäyttäjä eli kuluttaja ostaa tomaatit kaupasta. Jos hän käy kaupassa autolla, tulee tästä vielä yksi lenkki lisää kuljetusten ketjuun.
Tomaatteja kuljetetaan 5–6 kertaa ennen kuin ne päätyvät ruokapöytään!
Jokainen kilometri tomaattien kuljettamista aiheuttaa päästöjä. Päästöjä tulee myös viljelystä, sadonkorjuusta, pakkauksesta, varastoinnista jne. Kenen päästöjä ne ovat?
Ovatko ne:
- Suomalaisen vähittäiskaupan
- Kaupan keskusliikkeen
- Viljelijän
- Asiakkaan
- Kuljetusyrityksen
- Muiden toimijoiden, esimerkiksi espanjalaisen tukkuliikkeen ja Saksasta Suomeen operoivan laivayhtiön?
Vastaus on: Kaikkien. Jokainen toimija on vastuussa suoraan omista päästöistään ja ostetun energian päästöistä, sekä välillisesti myös ketjun muidenkin lenkkien päästöistä.
Me Flowertrucksissa otamme vastuun päästöistä oman toimintamme osalta. Vähennämme aktiivisesti päästöjämme ja päästöt, joita emme vielä voi vähentää, kompensoimme lisäämällä hiilinieluja suomalaisiin talousmetsiin. Toimintamme ja kuljetuksemme ovat hiilineutraaleja.
Ympäristövastuullisuudellamme on merkitystä nykyisille ja myös uusille mahdollisille asiakkaille.
Hiilineutraalit kuljetuksemme vaikuttavat kuljettamiemme tomaattien ja muiden tuotteiden hiilijalanjälkeen positiivisesti eli pienentää sitä! Uskomme, että esimerkkimme innostaa myös ketjun muita toimijoita kiinnittämään entistä enemmän huomiota ympäristöasioihin. Olemmekin jo käyneet monien yritysten kanssa asiasta mielenkiintoisia ja positiivisia keskusteluita.
On ilo huomata, että yhä useampi kuljetuspalveluita tarvitseva yritys on kiinnostunut kuljetusten ympäristöystävällisyydestä. Meille se on viesti siitä, että ympäristövastuullisuudellamme on merkitystä nykyisille ja myös uusille mahdollisille asiakkaille. Se on myös viesti siitä, että ympäristövastuu koetaan yhteiseksi asiaksi – yhteistyössä halutaan aidosti saada aikaan muutoksia, tavoitteena tehdä vähintään oma osuus ilmastonmuutoksen estämiseksi.