Kompen­saatiossamme liikkuvat kahdenlaiset tonnit – CO2 ja eurot

Miksi kompensoimme päästömme? Ensisijainen syy on, että kompensoimalla voimme tehdä parhaamme hyvittääksemme toimintamme hiilijalanjäljen. Toinen tärkeä syy on se, että jokainen Hiilinielurekisterissä tehtyyn kompensaatioon sijoittamamme euro tulee lopulta takaisin kiertoon suomalaiseen yhteiskuntaan, ja kasvaa vielä korkoakin. Kompensaatiossamme liikkuvat siis kahdenlaiset tonnit, CO2-tonnit ja eurot!

Meidän kompensaatiometsämme vuoden 2022 päästöjen osalta sijaitsee Siikalatvan kunnassa Pohjois-Pohjanmaalla. Metsään on tehty

  • harvennus
  • kunnostusojitus
  • tuhkalannoitus

Lannoittamisen jälkeen metsä kasvaa rauhassa 15 vuotta. Metsänomistaja voi seurata tuhkalannoituksen aikaansaamia ja kasvattamia lisäkasvuja, jotka ovat niitä lisähiilinieluja, jotka sitovat päästöjemme verran hiilidioksidia ilmasta. Puiden hiilensidontakyky varmistetaan mittaamalla puut lähtötilanteessa, sopimuksen aikana ja sen päättyessä.

Lyhyesti sanottuna: koska toimintamme aiheuttaa kaikista päästövähennyksistä huolimatta päästöjä, maksamme siitä, että metsien lisähiilinielut sitovat vähintään saman verran hiilidioksidia ilmasta kuin mitä sinne päästämme.

Miten kompensaatioon sijoittamamme eurot liikkuvat ja päätyvät takaisin kiertoon?

  • Iso osa menee metsänomistajalle korvauksena lisähiilinielujen säilyttämisestä
  • Osa menee yritykselle, joka mittaa puiden hiilensidontakyvyn
  • Hiilinielurekisterin toiminta lisää metsien hoitoa, mikä työllistää metsä- ja puutoimialan ammattilaisia myös kuljetusalaa.

Hiilinielurekisterin vaikutus Suomen kansantalouteen on miljardeja euroja. Haluamme olla mukana tässä kehityksessä. Lue

Tutustu myös näihin asiantuntija artikkeleihin

VAROITUS! WARNING! WAARSCHUWING : Huijausrekrytointia Flowertrucksin nimissä!

Olemme saaneet tietoomme, että joku taho käyttää luvattomasti meidän nimeämme ja sometunnisteitamme ”rekrytoidakseen” alihankkijoita, erityisesti Hollannissa. Tämä toiminta ei liity ...
Lue lisää

Minun työni – vakituinen tuuraus sopii Stinan elämäntilanteeseen

Stina on ajanut rekkaa kymmenen vuotta, niistä neljä vuotta Flowertrucksilla. Hän on niin sanottu vakituinen tuuraaja. Kun töitä on noin puolet kuukaudesta, aikaa jää myös ...
Lue lisää

Jussi vaihtoi työt rekasta Hollannin terminaaliin

Jussi Kinnunen työskentelee terminaaliesimiehenä Flowertrucks Oy:n terminaalissa Bleiswijkissä, Hollannissa. ”Lyhyesti sanottuna minun työtäni on olla kartalla siitä, mitä tavaraa meille ...
Lue lisää
Scroll to Top