Veljekset perustivat yrityksen elokuussa 1990, seuraavana vuonna ostettiin ensimmäinen Mercedes-Benz yhdistelmä

Flowertrucksin ensimmäinen rekka-auto hankittiin vuonna 1991.

Elokuu on Flowertrucksin perustajille Pasi ja Sami Ruokostenpohjalle merkityksellinen kuukausi, sillä elokuussa kaikki alkoi. Oli vuosi 1990. Pasi oli saanut opinnot yrittäjäopistossa päätökseen ja Pasin veli Sami oli armeijassa, kun he pitivät Flowertrucksin perustamiskokouksen. Opintojen aikana Pasi oli hakenut viranomaiselta liikennelupaa: tuolloin kuljetusyritysten määrää ja toimintaa säädeltiin, ja lupia myönnettiin tarveharkinnan perusteella. Lupa siis heltisi, ja yritys perustettiin.

”Sami istui Sotkussa Oulun kasarmilla kännykän kanssa ja minä ja isä olimme häneen puhelinyhteydessä”, Pasi muistelee perustamiskokousta.

Jo tätä ennen kuljetusala ja tuonti olivat tulleet veljeksille tutuiksi. Perheyritys Kalevan Kukkatukku toi kukkia omalla rekka-autolla Hollannista ja Belgiasta. Flowertrucksin perustaminen oli kuitenkin iso askel eri suuntaan.

”Ajatuksena oli, että viedään ja tuodaan tavaraa muillekin kuin Kukkatukulle”, Pasi kertoo.

Nuoret miehet hankkivat isänsä avustuksella ensimmäisen rekka-auton, jolla alkoivat tuoda ja viedä tavaraa Suomen rajojen yli muillekin kuin Kukkatukulle.

” Siihen aikaan lainakorko oli 18 prosenttia. Minä olin juuri valmistunut ja Sami vasta armeijasta päässyt. Emme olleet kovin uskottavia pankin silmissä, mutta onneksi isä takasi ensimmäisen lainan ja saimme hankittua ensimmäisen Mercedes-Benz -yhdistelmän. Samalla merkillä olemme jatkaneet näihin päiviin asti”, Pasi muistelee.

Homma alkoi rokata heti – niin hyvin, että jo seuraavana vuonna yritys hankki toisen auton ja sitä seuraavana kolmannen. Ensimmäiset asiakkaat olivat puutarha-alan yrityksiä, mutta pian asiakaskunta laajeni muillekin toimialoille. Siitä lähtien yritys on kasvanut, ja nyt vuonna 2023 sillä on 22 omaa autoa ja 63 perävaunua sekä alihankkijoita kymmenkunta. Merkille pantavaa on, että asiakkaina on edelleen yrityksiä, jotka ovat olleet mukana yrityksen alkutaipaleelta lähtien.

Suomi ja Eurooppa ovat muuttuneet paljon vuodesta 1990.

”Euroopan Unioniin liittyminen vuonna 1995 on ollut merkittävin käännekohta yrityksen historiassa. Homma helpottui, kun tullimuodollisuudet jäivät, eikä enää tarvinnut pysähtyä rajoilla. Myös kauppa lisääntyi”, Pasi kertoo.

Pasia lainaten, 33 vuodessa Tammerkoskessa on virrannut paljon vettä, eikä hän ole sitä edes huomannut – katse ja fokus ovat yrityksessä, ei kosken kuohuissa. Menestyvän yrityksen ja yrittäjän taustalla on nöyrä asenne ja ajatus, jota ei voi hetkeksikään unohtaa.

”Asiakas on aina tärkein, ja kaikki asiakkaat ovat yhtä tärkeitä, ovatpa ne pieniä tai isoja. Niistä kaikista muodostuu tämä kokonaisuus”, Pasi sanoo.

Kuva kuljettajista ja rekka-autoista noin vuodelta 1994.

Tutustu myös näihin asiantuntija artikkeleihin

Jussi vaihtoi työt rekasta Hollannin terminaaliin

Jussi Kinnunen työskentelee terminaaliesimiehenä Flowertrucks Oy:n terminaalissa Bleiswijkissä, Hollannissa. ”Lyhyesti sanottuna minun työtäni on olla kartalla siitä, mitä tavaraa meille ...
Lue lisää
Kuusi DAF-vetoautoa

New DAF trucks reduce fuel consumption and emissions

Flowertrucks  Oy  is bringing six new DAF trucks in its fleet. These Dutch-made vehicles will be in traffic during this spring. The first DAF XG 450 FT ...
Lue lisää
Kuusi DAF-vetoautoa

Uudet DAF-vetoautot vähentävät polttoaineenkulutusta ja päästöjä

Flowertrucks Oy on hankkinut kuusi uutta DAF -vetoautoa. Hollantilaisvalmisteiset autot otetaan liikenteeseen kevään aikana. Ensimmäinen DAF XG 450 FT on ...
Lue lisää
Scroll to Top